Google zaangażowane w umowę wartą 45 mln USD z biurem Netanjahu w celu wzmacniania propagandy
Według raportu opublikowanego w środę przez Drop Site News, Google jest zaangażowane w sześciomiesięczną umowę o wartości 45 mln dolarów ze Agencją Reklamową rządu Izraela (Lapam), która odpowiada bezpośrednio przed biurem premiera Benjamina Netanjahu. Umowa została podpisana pod koniec czerwca i opisuje Google jako „kluczową jednostkę” wspierającą strategię PR premiera państwa syjonistycznego.
Kampania reklamowa ruszyła kilka dni po tym, jak Izrael zablokował wjazd żywności, leków i paliwa do Strefy Gazy (2 marca). Działania te wywołały lawinę pytań w Knesecie – nie tyle o humanitarny wpływ blokady, ile o przygotowanie do reputacyjnych konsekwencji. Rzecznik izraelskiej armii odpowiedział wówczas, że można uruchomić kampanię cyfrową „wyjaśniającą, że nie ma głodu”.
Od tej pory szeroko emitowane były reklamy zaprzeczające istnieniu głodu w Strefie Gazy, w tym film opublikowany przez izraelskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, oskarżający: „there is food in Gaza. Any other claim is a lie.” Film obejrzano ponad 6 milionów razy, głównie dzięki promowaniu płatnemu.
Reklamy były realizowane w ramach platform YouTube oraz Google Display & Video 360 i w dokumentach rządowych określane jako „hasbara” – hebrajski termin oznaczający propagandę.
Izrael dodatkowo przeznaczył:
- 3 mln USD na reklamy w X (dawniej Twitter),
- 2,1 mln USD na reklamy w platformie Outbrain/Teads.
W odpowiedzi na te doniesienia organizacja CAIR (Rada Stosunków Muzułmańsko-Amerykańskich) zażądała rozwiązania tej umowy, określając ją jako moralnie naganną – Google „nie powinna współuczestniczyć w tuszowaniu masowej destrukcji, etnicznego oczyszczenia i wymuszonego głodu, zwłaszcza gdy cywile palestyńscy, w tym dzieci, nadal cierpią”
Źródła:
https://www.dropsitenews.com/p/google-youtube-netanyahu-israel-propaganda-gaza-famine
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/google-involved-in-45m-deal-with-netanyahu-s-office-to-amplify-propaganda-report/3677856